Logo
چطور عمر پلوس را بیشتر کنیم ؟

نویسنده: تیم تولید محتوای فریس

تاریخ انتشار: 1404/09/10

چطور عمر پلوس را بیشتر کنیم ؟

چطور عمر پلوس را بیشتر کنیم؟ (راهنمای کامل برای رانندگان و مکانیک‌ها)

پلوس از مهم‌ترین قطعات سیستم انتقال قدرت در خودرو است. خرابی‌اش هم پرهزینه است، هم اعصاب‌خردکن؛ مخصوصاً اگر وسط جاده صدای «تق‌تق» یا لرزش شدید شروع شود.
خبر خوب این است که با چند نکته ساده می‌توان عمر پلوس را چند برابر کرد و از خرابی‌های ناگهانی جلوگیری کرد.

در این مقاله، تمام نکات مهمی که باید درباره افزایش عمر پلوس بدانید را کامل بررسی می‌کنیم.

---

1. از چرخیدن کامل فرمان (ته‌فرمان) تا حد امکان خودداری کنید

چرخاندن فرمان تا آخر، فشار بسیار زیادی به پلوس وارد می‌کند، خصوصاً در خودروهای دیفرانسیل جلو مانند:
تیبا، ساینا، کوییک، پژو، سمند، دنا و پراید.

وقتی فرمان کامل می‌چرخد:

زاویه پلوس حداکثری می‌شود

فشار روی گردگیر و سه‌شاخه زیاد می‌شود

نتیجه؟ عمر پلوس کم می‌شود.

راه حل: در پارک دوبل و دور زدن‌ها فرمان را ۵٪ قبل از آخر نگه دارید.

---

2. از شتاب‌گیری ناگهانی مخصوصاً هنگام دور زدن خودداری کنید

در لحظه‌ای که چرخ‌ها زاویه دارند و گاز شدید داده می‌شود، فشار چند برابری به سرپلوس وارد می‌شود.

این کار یکی از اصلی‌ترین دلایل گشاد شدن سرپلوس و ایجاد صدای تق‌تق است.

بهترین کار: در پیچ‌ها و دور زدن‌ها آرام گاز بدهید. بعد از صاف شدن فرمان می‌توانید شتاب بگیرید.

---

3. به گردگیر پلوس همیشه توجه کنید (مهم‌ترین نکته)

۹۰٪ خرابی‌های پلوس از پاره شدن گردگیر شروع می‌شود.
وقتی گردگیر پاره می‌شود:

گریس بیرون می‌ریزد

گرد و شن وارد می‌شود

داخل سرپلوس مانند سمباده سایش ایجاد می‌کند

در مدت کوتاه سرپلوس خراب می‌شود

توصیه: هر ۱ ماه یکبار در سرویس‌های دوره‌ای گردگیر را چک کنید.
اگر حتی یک نشتی کوچک دیدید سریع تعویض کنید.

---

4. رانندگی روی دست‌اندازها و چاله‌ها را اصلاح کنید

ضربه‌های شدید در موارد زیر باعث کوتاه شدن عمر پلوس می‌شود:

عبور سریع از سرعت‌گیر

افتادن چرخ در چاله

پرش خودرو هنگام دست‌انداز

این ضربه‌ها باعث می‌شود سرپلوس و میل‌پلوس دچار لقی شوند.

راه حل:
سرعت دست‌انداز = سرعت پیاده‌روی 😄

---

5. گریس مناسب برای سرپلوس استفاده کنید

خیلی‌ها فکر می‌کنند هر گریسی کافیست؛ در صورتی که گریس سرپلوس باید فشار بالا و حرارت بالا را تحمل کند.

اگر گریس بی‌کیفیت باشد:

در سرعت بالا رقیق می‌شود

کارایی خودش را از دست می‌دهد

ساچمه‌ها سریع فرسوده می‌شوند

پیشنهاد عملی:
از گریس مخصوص CV Joint با پایه مولیبدن disulfide استفاده کنید.

---

6. هنگام تعویض لاستیک یا جک زدن احتیاط کنید

گاهی اوقات مکانیک‌ها یا پنچرگیری‌ها:

پلوس را در زاویه نامناسب آویزان می‌گذارند

یا با جک زدن غلط باعث کشیدن ناگهانی پلوس می‌شوند

این کار لقی داخلی ایجاد می‌کند.

---

جمع‌بندی نهایی

برای افزایش عمر پلوس فقط کافیست چند عادت ساده را رعایت کنید:

کمتر ته‌فرمان کنید

در پیچ‌ها آرام گاز بدهید

گردگیر را همیشه چک کنید

از ضربه‌های شدید به چرخ‌ها جلوگیری کنید

گریس باکیفیت استفاده کنید .

با همین موارد ساده، عمر پلوس ۲ تا ۳ برابر بیشتر می‌شود و هزینه تعمیرات هم کمتر می‌شود.

بلاگ‌های مشابه

علائم خرابی پلوس و سر پلوس !

علائم خرابی پلوس و سر پلوس !

سر پلوس چیست ؟

سر پلوس چیست ؟

علت صدای تق تق در دور زدن چیست ؟

علت صدای تق تق در دور زدن چیست ؟